Social media και fake news: Όσο πιο πρόθυμος είναι κάποιος να μοιραστεί ειδήσεις, τόσο πιο απρόθυμος να τις διασταυρώσει

Date:

Share post:

Όσο πιο πρόθυμος είναι ένας χρήστης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (social media) να μοιραστεί με άλλους ειδήσεις και λοιπό περιεχόμενο, τόσο λιγότερη προθυμία έχει να νοιαστεί για την ακρίβεια αυτού που θέλει να προωθήσει.

Αυτό δείχνει μια νέα αμερικανική έρευνα του πανεπιστημίου ΜΙΤ που βασίστηκε σε πειράματα, σύμφωνα με την οποία πολλοί άνθρωποι είναι απρόθυμοι να σκεφτούν προηγουμένως κατά πόσο είναι αληθινό ή όχι το περιεχόμενο που θέλουν να μοιραστούν – αρκεί να τους τραβάει την προσοχή και να “τους κάνει”.

Αρκεί μάλιστα, προτού καν το αποφασίσει, να αναρωτηθεί κανείς κατά πόσο θα μοιραστεί κάτι στα social media, για να μειωθεί η ικανότητα του να κρίνει και να ξεχωρίζει την αλήθεια από το ψέμα. Κάτι που αναπόφευκτα οδηγεί σε διάχυση περισσότερων ψευδών ειδήσεων (fake news).

Οι ερευνητές, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο επιστημονικό περιοδικό “Science Advances“, ζήτησαν από 3.157 ανθρώπους να αξιολογήσουν μέσω διαδικτύου κατά πόσο ήσαν ακριβείς μια σειρά από ειδήσεις σχετικά με την πολιτική και την πανδημία. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν τυχαία σε δύο ομάδες.

Στη δεύτερη μόνο ομάδα οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να αναρωτηθούν αν θα μοιράζονταν κάποια είδηση μέσω Twitter ή Facebook.

Διαπιστώθηκε ότι οι άνθρωποι αυτοί ήσαν 35% χειρότεροι στο να ξεχωρίσουν την αληθινή είδηση από την ψευδή, σε σχέση με τα μέλη της πρώτης ομάδας, που ποτέ δεν τους ζητήθηκε να αναρωτηθούν αν θα μοιράζονταν την είδηση με άλλους.

“Ρωτώντας απλώς τους ανθρώπους αν θέλουν να μοιραστούν κάποια πράγματα, τους κάνει πιο πιθανό να πιστέψουν τίτλους ειδήσεων που αλλιώς δεν θα πίστευαν και λιγότερο πιθανό να πιστέψουν τίτλους που θα έπρεπε να πιστέψουν”, δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής, καθηγητής του ΜΙΤ Ντέηβιντ Ραντ.

Οι ερευνητές έκαναν λόγο για “μια ουσιαστική ένταση ανάμεσα στο μοίρασμα και στην ακρίβεια στο πεδίο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης”, καθώς “αυτά τα δύο πράγματα δεν ενισχύουν το ένα άλλο με θετικό τρόπο”.

Όπως είπαν, “αυτά τα ευρήματα δείχνουν ότι οι άνθρωποι μπορεί να είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι στο να πιστέψουν ψευδείς ισχυρισμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δεδομένου ότι το μοίρασμα είναι βασικό συστατικό αυτού που κάνει κοινωνικά τα social media”.

spot_img

Related articles

Τι μπορεί να φταίει και απροσδόκητα ο σκύλος ουρεί μέσα στο σπίτι;

Αν ο σκύλος έχει μάθει να κάνει την ανάγκη του εκτός σπιτιού, αλλά ξαφνικά βρίσκουμε μια «λιμνούλα» μέσα...

Γιατί οι κάλπες τορπιλίζουν τη Συμφωνία των Πρεσπών

Σε προεκλογικό πυρετό, για να χρησιμοποιήσουμε ένα δημοσιογραφικό κλισέ, βρίσκεται η Βόρεια Μακεδονία ενόψει του πρώτου γύρου των προεδρικών εκλογών,...

Ισραήλ: Γιατί δεν έχει μιλήσει ακόμη ο Ερντογάν; – Καυτό το κλίμα στην Τουρκία

Η επίθεση του Ιράν κατά του Ισραήλ προκάλεσε παγκόσμιο ντόμινο αντιδράσεων, αλλά παράλληλα κατέγραψε και μία αξιοσημείωτη «ηχηρή» σιωπή και απουσία...

Το Ισραήλ συνεχίζει να βομβαρδίζει τη Γάζα – Οι ΗΠΑ «δεν θα συμμετέχουν» σε αντεπίθεση κατά του Ιράν

Στη μύτη των ποδιών του είναι ολόκληρος ο πλανήτης, αναρωτώμενος αν το Ισραήλ θα επιτεθεί εκ νέου στο Ιράν μετά την απάντηση...